perjantai 13. maaliskuuta 2020

Tutki ja Oivalla

Mitä eroa on dokumentaarisella kuvalla ja kuvausjärjestetyllä kuvalla?


Saimme tehtäväksi tutkia kolmea nettisivua:
Dokumentaarinenkuvaus on kattava kokonaisuus aina niin arkipäivän puuhista luonnon katasrofeihin, sotiin yms..
Dokumentaarisella kuvissa on tärkeää, että kuvaan on saatu tunne. Kuvalla täytyy olla vahva tarina.
Dokumentaarisessa kuvissa halutaan dokumentoida tapahtumia ja hetkijä esimerkiksi häät.

Kuvausjärjestelmäkuvat ovat taas tarkkaan suunniteltuja ja ammattimaisia. Niistä löytyy tausta, tyhjätila ja pääkohde. Kuvausjärjestely kuvia näkee nettisivuilla ja myös jopa asuntokuvissa.
Kuvausjärjestelykuvissa yritetään myydä jotain tuotetta.

Kaikilla nettisivuilla nähdään paljon kuvausjärjestelykuvia, koska niissä yritetään myydä tuotteita. Kuvatut asiat ovat kauniisti ja tarkkaan sommiteltu. Kuvat ovat myös tiukkasti rajattuja.  Kaikki selaamani kuvat ovat myös otettu vaaka- tai pystysuunnasta. Kuviin on myös luotu tarkkaan tunnelmaa.



Varpunen.com sivuilla nähdään dokumentaarisia ja kuvausjärjestelykuvia. 
Dokumentaariset kuvat ovat esimerkiksi vierailu Kalevala korutehtaalla, missä valokuvaaja on kuvannut hetkijä korun synnystä/matkasta. Mutta kuitenkin samassa postauksessa nähdään kuvausjärjestelykuvia, jossa myydään korua.


Varpusen kuvausjärjestelykuvia nähdään myös asuntonäyttely kuvissa. Valokuvaaja on tarkkaan miettinyt ja asetellut kalusteita... miten ne näyttäisivät parhaimmalta kuvissa ja saisivat asunnon myydyksi.

Varpunen kuvausjärjestelykuva

Finnishdesingshop stories sivuilla nähdään dokumentaarisia kuvia enemmän. Kuvaaja on varmasti suunnitellut aluksi millaisia kuvia haluaa, mutta kuvista ei huomaa sitä. Kuvat ovat arkisia ja niistä näkyy, jokin tapahtuma.


Kuinka verkkosivujen ja sisustuslehtien kuvat eroavat toisistaan?

Verkkosivuilla käytetään yleensä eniten vain kuvausjärjestelykuvia, kun taas sisutuslehdissä näkyy molempia kuvia. 
Sisustuslehdet haluavat varmasti lehden kuviin, myös dokumentaarisia kuvia, sillä lukijat rakastavat tarinoita ja arkisuutta, kun lukevat lehteä. Lehden lukijalla on varmasti pienempi kynnys ostaa lukemansa/nähneensä tuotteen tarinan avulla. Kun taas verkkosivuilla ihmiset ostavat nähdyllä asetelmalla missä tuote on.

ESIMERKKI:

Verkkosivuilla mainostetaan kuvausjärjestelmän avulla lamppua, siten että se on aseteltu kauniisti sohvan viereen.
 Lehdessä samaa lamppua mainostetaan julkisuuden henkilön kanssa ja kuvissa henkilö piirtää lapsensa kanssa lampun valaistuksessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti