Valokuvauksen teoriaa


Muistiinpanoja ja sanastoa


Ensimmäinen teoriapäivä

Sanasto

Kuva-ala: Kuvassa näkyvä alue. Kuva-ala on tärkeä osa valokuvauksen ammattilaisuutta. Kuva-alassa sinun täytyy ottaa huomioon koko kuvan alue ja sommitella kuva niin, että kuvattava tuote saa huomiota.  Kun osaat sommitella kuva-alan pystyt päättämään minne katse siirtyy. Kuva-alassa on pääelementti ja tyhjätila.

Katkaistu kompositio: on tiukasti rajattu kuva. Kaikkea ei tarvitse mahduttaa kuvaan! Tärkeintä on, että katsoja tietää/ymmärtää mitä kuvassa on.

Kultainen leikkaus: Kultaisen leikkauksen idea on tuoda harmoniaa ja kiinnittää katsojan huomion. Kultaisen leikkaus on kaava, jota käyttäen kuva jaetaan kahteen osaan vaaka, että pystysuunnassa. Kun jaat kuvan leveyden ja korkeuden 1,618 niin saat tietää jakolinjan paikan.

Findonaccin lukusarja: Lasketaan yhteen kaksi edellistä lukua, ja näin saadaan seuraavan luvun arvo. ( 0,1,1,2,3,5,8..jne ) Luvut voidaan esittää myös geometrisesti: Laitetaan päällekkäin kaksi neliötä, joiden sivut ovat 1. Niiden viereen voidaan laittaa neliö, jonka sivu on taas 2. Näiden 3 neliön alle vuorostaan neliö, jonka sivu on 3 jne. Jatkamalla tätä findonaccin avulla syntyy spiraali (kultainen spiraali)

Vitruviuksen mies: Da Vincin tekemä kuuluisa teos. Kuvassa on tavallinen mies kahdessa eri seisoma-asennossa: Kuvan tarkoituksena on havainnollistaa ihmisen mittasuhteita.

Kolmanneksen sääntö: Sommittelu ohje, jossa kuva jaetaan yhdeksään yhtä suureen osaan vaaka- ja pystysuunnassa. Viivojen neljälle risteyskohdalle voidaan asetella sommittelun tärkein kohde.

Linjaukset: Horisontaali, Vertikaali, Diakonaali

Sommittelun dialogiset linjaukset: Linjaukset tulevat AINA pysty- tai vaakasuoraan. EI IKINÄ VINOSSA. Hallitsevin elementti päättää otetaanko kuva pysty- vai vaakasuorassa! Diagonaali rakentaa tunteita ja ohjaa katsetta. Pitää miettiä mihin diagonaali menee ja minne se päättyy.

Arvoperspektiivi: On kuvaustapa, jolla henkilöiden koko kuvapinnalla on suhteessa heidän sosiaalliseen, polittiseen tai uskonnolliseen asemaansa. Hallitsiat ovat aina kuvattu isoina, eli tärkein henkilö/asia on isoin!

Semiotiikka: On tieteenala, joka tutkii kuvan kielen kaltaisena merkkijärjestelmänä eli purkaa kuvan osiin ja tulkitsee niitä suhteessa yhteiskuntaamme ja kulttuurimme rakenteisiin. Eri maamme osissa kuvia tulkitaan eri tavalla, sillä kuvien tulkintaan vaikuttaa paljon millaisessa kulttuurissa elää.

Vanitas: Vanitas-maalauksissa kuvattaan elämän kiertokulkua, ajan kulumista ja ihmisen kuolevaisuutta.

Sommittelussa tärkeää on kontrasti ja tasapaino. Eli kuvassa on kaksi tai useampi kontrasti. Kontrastit voivat olla esimerkiksi:

  • Musta-valkoinen
  • Valo-varjo
  • Järjestys-epäjärjestys
  • Matta-kiiltävä
  • Ehjä-rikkinäinen
Kuvassa on aina ylä-ja alaosa. Useasti alaosassa on kuvan pääasia ja yläosassa taustaa. Kotrastisuus  tuodaan esiin osien avulla. Yläosassa voi näkyä tarinaton ja yksivärinen näkymä, mutta alaosassa on tarinallinen ja monivärinen osio. Hyvä esimerkki on olohuone. Seinät ovat valkoiset, mutta alhaalla lattialla on värikäs sohva ja matto.

Ajan kuluminen sommittelussa, voidaan kuvata esimerkiksi huolettomasti jätetyllä tuoleilla, avonaisella lehdellä, puoliksi juodulla kahvilla..yms. Näin kuvasta huomaa, että jotain on tapahtunut, koska asiat eivät ole järjestyksessä.



Toinen teoriapäivä


Kuvausympäristön rakentaminen: Rakennetaan kuvattavan tuotteen (pääelementin) ympärille kokonaisuus, jossa tuote tulee parhaiten esille ja on houkuttelevan näköiseksi, niin että tuote menisi helpoiten kaupaksi.

Lavastettu todellisuus: Kuvat näyttävät yleensä siltä, että ne ovat nopeasti otettu vaikka todellisuudessa kuvia on sommiteltu tarkkaan ja lavastettu tilanteita.  Kuvaan yritetään saada tietty tunnelma ja tunne.

Antribuutti: Kuvassa on joku asia/esine, jonka avulla halutaan viitata johonkin tunnelmaan, kuten koivunlehdet-kesään/kevääseen tai poro ja kuusi jouluun.

Kuvauslainat: Tuotekuvauksissa saat yritykseltä lainaksi tuotteet ja joskus myös rekvisiittoja. Nämä tuotteet ovat LAINASSA, joten varovaisuus ja huolenpito on tärkeää. Jos rikot, jotain kuvauksissa joudut maksamaan sen itse.

Kuvauslokaatio: On paikka missä kuvaus tapahtuu ja se näkyy valokuvissa.

Vaikutelma: Valokuvan yksi tärkein tehtävä on vangita tunne kuvaan. Kuvan tunnetta muokataan esimerkiksi väreillä ja valoilla. Tummalla ja kontrastikkaalla luodaan vahva tunne kun taas valoisalla ja kirkkaalla iloinen ja huoleton vaikutelma. Millainen olo kuvan katsojalle tulee kuvasta?

B to B: Yritys myy tuotteita toiselle yrityksella

B to C: Yritys myy kuluttajalle

BokehOn tausta sumennus, jolla on hyvä saada erotettua järjestelmäkameralla otetut kuvat muista laitteista. Mitä kapeampi terävyysalue on tai mitä suurempi kuvan epäterävä alue on, sitä enemmän bokeh-ilmiötä kuvassa näkyy. Jos haluaa bokeh-ilmiötä enemmän esiin on sumennusta lisättävä.

HDR kuva: Tarkoittaa kuvantamista, missä kuvaa käsitellää niin isossa dynamiikassa kuin tavalliset monitorit ja tulostimet pystyvät esittämään. Dynamiikalla tarkoitetaan kuinka laaja kirkkausalue voidaan esittää niin, että kuvan yksityiskohdat vielä erottuvat. Dynamiikkaa mitataan yleensä aukkoina niin, että kukin aukko kaksinkertaistetaan kirkkaudella. Matalan dynamiikan kamera toistaa noin 5-9 aukon laajuisen dynamiikka-alueen.


Kolmas teoriapäivä AUKKO


Mikä on aukko?
Objektiivissa oleva aukko määrää kuinka paljon valoa pääsee kameraan. Aukon kokoa pystyy helposti vaihdella kameran asetuksista.
Mitä isompi aukko on sitä enemmän valoa kameran kennolle pääsee.
Aukon valinta vaikuttaa syväterävyyteen, joka kertoo kuinka iso alue maisemasta on tarkka syvyyssunnasta.

Pieni aukko: 
Eli laaja syväterävyys. Kun aukko on pieni niin f-luku on suuri silloin kuvan elementit ovat tarkkoja kuvan etuosassa taustaan asti.

Suuri aukko:
Eli kapea syväterävyys. Aukko on suuri, mutta f-luku pieni. Kuvassa vai lyhyt alue on tarkka. 
Suurta aukkoa suositellaan käyttämään silloin kun halutaan erottaa pääkohde taustasta.


kuva pinterestistä


Valokuvauksen perusteet video aiheena aukko







Syväterävyys!!!





Neljäs teoriapäivä

Kameran kameratekniikka perustuu kolmeen pääasiaan aukko, suljinaika ja ISO-arvo

Mikä on suljinnaika? TV
Sulkjinaika eli valoitusaika määrää sen kuinka kauan valoa pääsee kameran kennolle. Aika ilmaistaan sekuntteina, mutta usein aika on lyhyempi kuin sekuntti.

Kun valitset suljinajan kamera valitsee aukon.
Milloin suljinaikaa käytetää?
Suljinaikaa käytetään silloin kun halutaan kuvata liikettä esimerkiksi kokkaamista, formuloita tai liikennettä.

Pitkä suljinaika= Käytetään silloin kun halutaan, että kuvassa näkyy elementin liike. Liike näkyy blurrina/pehmeänä.

Lyhyt suljinaika= Kun halutaan ottaa nopeasta tilanteesta terävä kuva. ( Tilanne pysäytetty )

Builb: Ominaisuudella saat päättää itse kuinka kauan suljinaika on eli lopetat itse suljinajan.

Mikä on ISO-arvo?
Iso-arvo kertoo kuinka hekkä kenno on valolle. Mitä matalampi iso-arvo sen vähemmän kenno on herkkä valolle ja kohina on pienempi.

Manuaali: Tarkoittaa, että säädät itse ilman kameran valintoja kuvan asetukset.


Valonlämpötila:

On olemassa kellertävää, vaaleaa ja sinertävää valoa. Kun kuvaat käytä vain yhtä lämpötilaa. Älä sekoitä kellertävää ja sinertävää valoa sekaisin!!

Valkotasapaino:
Etsitään kuvalle oikea valkotasapaino, siten että kuva näyttää normaalilta. 

VALKOINEN ON VALKOINEN JA MUSTA ON MUSTA

Valotusta pystyy muuttamaan jälkikäteen
Kameroissa on automaattinen valkotasapaino asetus AWB


Kuvahaun tulos haulle white balance



Diffuussori:
Valokuvauksessa valoa läpi päästävä kalvo, joka pehmentää ja tekee valosta luonnollisen. (pehmentää myös varjoja)

Reflector: 
Valokuvattaessa käytettävä apu väline, joka heijastaa valoa.

Softbox:
Toiselta nimeltä valoteltta, joka a pehmentää kovaa valoa ja häiventää varjoja



Viides teoriapäivä

Adobe Lightroom Classic

On Adoben käyttöjärjestelmän sovellus, joka on tarkoitettu vain kuvan käsittelylle (tietokoneella). Lightroomissa pystyt  esimerkikisi rajaamaan kuvaa ja muokata sen valoitusta ja väritystä. Pystyt myös tallentamaan kuvaa eri muotoihin. 

Miksi en voisi käyttää Photoshoppia?
On enemmänkin kuvien manipulointiin, kollaasien tekoon ja kuvien syväämiseen. Photoshopilla tehdään enemmän julistemaisia kuvia.


Library
Library kohdassa voit tuoda kuvia lighroomiin.

Library > import > Source > valitse valokuvat > import

Keywording kohdassa voit merkata kuviin avainsanoja, jotka auttavat sinua kuvien etsimisessä.

Keyword List osiosta voit hakea kuvia nimellä. Pystyt myös hakemaan metadatasta. Se tekee kuvien etsimisestä helpompaa, jos etsit tuhansien kuvien seasta tiettyä kuvaa.


Develop
Käytetään muokkaukseen.

1. Linssinkorjaus
  • Keroo millä kameralla ja linssillä kuva on otettu. Muista laittaa rasti kahteen ylinmäiseen! ruutuun.

2. Histogram
  • Histogrammi on värikartta kertoo valoitukseen liittyviä asioita. Sininen kertoo mustan värin puhki kulumisesta punainen taas valkoisen.  Yritä etsiä histogrammin avulla tasapainoa.
3. Basic
  • Kohdassa paljon säätö ominaisuuksia.
  • Automatti ominaisuus, joka etsii valkotasapainon (pilvinen sään valo, auringonvalo)
  • Harmaakortin tipetti
Texture= pehmentää ja korostaa
Clarity= tarkentaa, tuo kuvaan mustaa, korostaa rakenteisuutta
Dehaze= mustentaa tai haalentaa mustia värejä
Vidrance ja Saturation= molemmat lisäävät värikkyyttä

4.Histogram
  • Rajaus
  • Korjaus
  • Punasilmän korjaus
  • Kytkin
  • Sivellin

Miten tallentaa lightroomissa?

Valitse kuvat jotka haluat tallentaa > control > export > export
  • Filaname Tamplate Edito = nimeäminen
  • File Settigs = Millä tallennetaan? (JPG)
  • Image Sizin = Minkä kokoinen kuva? Long Ende > määritä luvut
  • Resoluutio = Painovalmis 300 Julkaisuvalmis 72
  • Metadata = All Metadata
Kun olet tehnyt kaiken paina Export > Open > TALLENNETTU!



Kuudes teoriapäivä


Valokuvan analysointi


ENSIMMÄINEN - RUOKAKUVAUS



1 kuva: -On Ruokamainos, mainostaa reseptiä ja keksejä. Helppo kesäinen ruoka (hyvä yhdistelmä). Oletamme kuvasta, että se on resepti, koska kuvassa näkyy pannu, jonka sisällä on jälkiruoka, jota käsi dippaa keksiin. Käsi on kuvan keskellä ja kaikkien tuotteiden yläpuolella. Siksi käsi nousee ensimmäiseksi huomioon, myös se että käsi on miehen herättää mielenkiintoa. Keksejä on ripotettu kuvan yläosaan. Pastellisävyjä on eniten kuvassa, sävyjä on korostettu punaisialla mansikoilla ja mustalla pannulla. Keksit uppoutuvat kuvan taustaan.  

2 kuva: -Mainos kertoo uudesta perunamuusista eli kuva mainostaa ruokaa. Koko tausta on melko tumma mutta seisovan naisen kädessä oleva keltainen peruna muusi pommahtaa kuvasta värillään, myös punaiset tomaatit erottuvat hyvin kuvasta. Ihminen seisoo ja sekoittaa muusia kuvan taka osassa, pöydästä näkyy vain puolet. Tekstit ovat kirjoitettu ja aseteltu eri tavoin. Suora, vino ja käyrä. Luonnollisuus ja kotimaisuus oli arvo, joka kuvassa näkyi. Kuvassa näkyvä henkilön intohimo on ruoka ei pikaruoka


TOINEN - FLAT LAY



1 kuva: - kertoo/viesti: Aluksi katsoimme, että kuvassa askartelu teema, mutta perehdyttyä hiukan syvemmälle huomasimme olevan tapetti keissi. - mainostetaan: erikoisempia tapetteja sesongin mukaan kevät/kesä. oletus: kesäinen tapetti, harjat sekä kynät sakset vähän hämmentävät, käytnössämahdollista varmasti käyttää myös askarteluun? kuva koostuu: pienistä yksityiskohtaisista elementäistä, jotka tuovat kuvaan fiilistä, miitä kuvan pääosilla kuuluisi tehdä eli tapetti. värimaailma raikas, puinen pohja, vihreä ja tumman sininen osuvat silmään. Keski-Eurooppa tulee lähinnä mieleen, haetaan modernisuutta sekä ns virkeyttö arkeen tapeteilla. - huomio ensimmäisenä: vasen alakuoma pompahtaa siklmään, koska värit pomppaavat hyvin esiin tumman vihreän taustan myötä. Kuvan suuntaus: Tulee paljon meileen kesämökki, mietimme myös että kuva on suunnattu taiteelliselle ihmiselle, joka ns. välittää omista tapeteistaan, hakee fiilistä. tavoittelee: huomiota, ihmiset uskaltaisivat vaihtaa valkoisesta pois. Katsojan huomio herätetään: värit ja kasvi, tausta niin neutraali, että selkeästi haettu väreillä huomio. mielikuvat: raikkaus, modernisuus. Sisustussuunnitelijan työpöytä??? tarina <-. MIKSI KUVA ON TEHTY: kuva on tehty esittelemään erilaisella tavalla ihmisille tapetteja. siinä pyritään selkeästi kiinnitämään pienikklä yksityiskohdilla huomio. et ihmiset kiinostuisi ja uskaltaisi kokeilla uusia tapetteja 

Kuva 2: tarina: minimaalinen juhla tarjoilu. ehkä pienet illan istujaiset/alkumalja?? mainostetaan: minimalistista ruoka/juoma kulttuuria. oletus: miehen kädet keski- ikä / vanhuus? Selkeästi yritetään tuoda ns. vanhenemmuuden rentoutta. Kuvassa viiniä/skumppa serkä pieni tarjopilu taateleiota/manteleita? tarjotin ei näy kokonaan joka osuu silmään, tausta??? lattia vaiko pöytä erilaisella pinnalla. osuu silmään saa huomion. Ensimmäinen huomio: onko tarjottimenn alunen ns jarrutus pohjainen?? jotta lasit eivät heilu / tipu. Kuva on suunnattu: pieniä juhlia järjestävälle, mainos voisi olla juoma mianos, koska juotavat ovat tarkennettuja, esim, onko seuraavalla siulla kokonainen pullo kuva, tavaraa joka on lasisssa? Arvot: rentous, siisteys, vapaus. KIINNITIMME HUYOMIOTA ns. huono muokkaus? vaiko outo elementti vasen alakulma valkoinen neliö? MIKSI KUVA ON TEHTY: kuvao ntehty, mainostamaan juo0mia, ollaan haettu pienellä snäkillä taustalla, sitä, että sopii juomaan pieni napostelu. haetaan sosiaalisia tilanteita, joissa voi tarjoilla vieraille jotain.

KOLMAS - SISUSTUSKUVA



1. kuva: -Kuvasta ei tule mieleen sisustuskuva, vaan silmät kiinnittyvät malliin. Mielestämme lamppu on enemmänkin rekvisiittaa. Malli on lähdössä juhliin lampun kanssa. Ilman ettemme tietäisi että lamppua mainostetaan, se olisi viimeinen vaihtoehto joka tulisi mieleen. Luulisi että kuvassa mainostettaisiin mallin vaatteita. Kuvan tausta on neutraali, varjot ovat pehmeitä. Mallin rusketus nousee eniten väreistä esille ja tämä aiheuttaa sen että lamppu jää varjoon. Kuva näyttää Voguen mainoskuvalta, jossa mainostetaan vaatteita. Kuva on suunnattu muodista kiinnostuneille ihmisille. Tässä kuvassa edustetaan nuoruutta ja terveellisiä elämän tapoja(Kauneuden ihannetta). Ei ole tyypillinen sisustuskuva.  

 2. kuva -Kuvaa mainostetaan tekstiilialasta kiinnostuneille ihmisille. Ihminen, joka ei tiedä tekstiilialasta mitään saattaa kiinnittää huomion vain lakanoihin. Kuva on kylmä kuva. Tausta on hyvin neutraalin värinen. Ihminen saattaa kiinnostua kuvan kautta tekstiili alasta. Kuva koostuu sängystä, ompelupisteestä, ompelu-kitistä, kukkasesta ja matosta. Katse kiinnittyy kuvan keskiosaan. Lakanat ovat muokattu "pomppaamaan" kuvasta. Patja on myös korostettu. Koko kuva näyttää graafisesti muokatulta siten että siitä tulee "maalais" fiilis. Kuvan arvot: luonnonläheisyys, käsintehty. Kuva on hieman mieliala kuvan tyyppinen(pinterest). Kuva myy lakanoita ja ompelutarvikkeita. Kuva herättää "maalaiskotoisan" tunteen. Kuvan tarina: Henkilö lopetti ompelun ja meni sänkyyn lukemaan kirjaa tms. Kuva on tyypillinen sisustuskuva, mutta se ei ole tyypillinen lakanamainos.


Instagram kuvakoot

Löysin netin syövereistä palvelun nimeltä nobot.fi. Heillä oli kattava kokonaisuus kuvakoista eri sosiaaliseen mediaan palveluihin. Myös henkilökohtaiset sekä yritystilit olivat huomitu hyvin nettisivuilla.




Nettisivu jossa kerrotaan englanniksi kuvakoista











StoryboardKuvakartta, joka helpottaa kuvasarjan kuvauksessa ja visuaalisessa yhtenäisyydessä.

YK/ Yleiskuva:
On mahdollisimman laajakuva, jossa nähdään kokonaisuus tai ympäristö. Kuvassa ei näy yksityiskohtia.

LKK / Laaja kokokuva: 
 Ihminen/kohde näkyy kokonaisuudessaan. Ylä- ja alaosassa on paljon tilaa

KK / Kokokuva: 
Ihminen/kohde näkyy kokonaisuudessaan, mutta ylä- ja alaossassa vähän tilaa

LPK / Laaja puolikuva: 
Kuva leikkaa ihmisen reiden kohdasta, mutta pään yläpuoleela vain vähän tilaa. Kädet näkyvät kokonaan

PK / Puolikuva:
Kuvan rajaus leikkaa ihmisen navan kohdalta (noin puoli väli). Ylä puolella ei turhaa tilaa

PLK / Puolilähikuva:
Leikkaus ihmisen rinnan/kainalon kohdasta (yläosasta) Kuvan tärkein kohde on ihminen.

LK / Lähikuva: 
Vain ihmisen kasvot kuvassa. Yläleikkaus otsasta. Kuvan kohde täyttää koko kuvan.

EK / Erikoislähikuva: 
Tuo esille jonkun yksityiskohdan.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti